Hvordan jeg blev fortæller – Kari Brinchs historie

Jeg har fortalt historier altid. Den første gang, jeg kan huske, var på en telttur til Hjortø. Jeg har været 10 år gammel. Der foregik absolut intet på den lille, idylliske ø – og det øsregnede. Jeg sad i teltet og fortalte for mine mindre søskende. Jeg havde lige læst HC Andersens ”Den lille Havfrue”, så den fortalte jeg. Jeg forstod ikke det hele, HC Andersen har jo et meget svulstigt og lidt knudret sprog. Slutningen forstod jeg slet ikke, så i min version af Den lille Havfrue, der døde hun bare. Og jeg ved ikke, om I kan forestille jer reaktionen fra mine søskende? De græd som piskede! Og nu sad min far og pap-mor med 3 grædende børn i øsregnvejr, i et telt på Hjortø. Jeg var virkelig upopulær.

Der gik rigtig mange år, før jeg igen fortalte historier. Lige indtil jeg var blevet lærer i folkeskolen. Når jeg fortalte historier oplevede jeg det magiske, at eleverne sad musestille og lyttede. Den eneste historie, jeg ikke turde fortælle, var Den lille Havfrue. Efter nogle år i folkeskolen følte jeg, at der skulle ske en forandring. Jeg kan huske, at jeg sad i haven hos min gode veninde og drak kaffe og klagede min nød. Jeg synes det var hårdt og stressende at være lærer, med alle de krav både fra ministeriets og fra forældrenes side. Men hvad skulle jeg ellers? Min veninde er terapeut, så hun sagde på sådan en rigtig terapeutagtig måde: ”Hvis nu du helt selv kunne bestemme, hvis der slet ikke var nogen begrænsninger, hvad ville du så lave?” ”Så ville jeg fortælle historier, hele dagen”, svarede jeg. Og så grinede vi. For ingen af os troede på, at det kunne lade sig gøre at leve af at fortælle.

Kort tid efter startede jeg på fortællekursus hos Besttellers i København. Midt under kurset ringede min veninde. ”Der er en stilling ledig i Børnekulturhuset Fyrtøjet i Odense – og det er dig, de leder efter!” Jeg læste jobopslaget, og de søgte ganske rigtigt en eventyrfortæller med pædagogisk baggrund og undervisningserfaring. Min veninde havde ret: Jeg fik jobbet og havde to eventyrlige år i Fyrtøjet. Det første eventyr, jeg skulle arbejde med var…Den lille Havfrue. Da jeg endelig stod på scenen og skulle fortælle det, havde jeg virkelig overvejet slutningen. Det ville jo være en katastrofe, hvis gæsterne sad og græd. Så jeg holdt mig trofast til H. C. Andersens slutning, hvor den lille havfrue genopstår af skummet og får en udødelig sjæl.

Da jeg havde fortalt eventyret om Den lille Havfrue 247 gange, trængte jeg til, at der skulle ske noget nyt. Så det gjorde der. Og i et år havde jeg fornøjelsen af at arbejde som skolechef i oplevelsesparken (Danfoss) Universe. Her gjorde jeg storytelling til et begreb, som alle de ansatte kender. Universe blev da også min første kunde, da jeg sprang ud som selvstændig storyteller. Jeg har efterfølgende skrevet manuskripter til to af deres shows, været kunstnerisk leder på det ene, og har stået for workshops og uddannelse af deres formidlere i storytelling.

Siden august 2013 har jeg haft mit eget firma, Storytale, Jeg fortæller for private, virksomheder og institutioner. Nogle historier låner jeg, andre laver jeg selv. Eventyr, løgnehistorier og personlige historier, alt afhængig af målgruppen og lejligheden. Nogen bruger fortælling som underholdning til en personalefest eller en fødselsdag, andre som oplæg til kursus i formidling. Et stigende antal institutioner bruger mundtlig fortælling som en del af undervisningen. I december 2014 år havde jeg en fortælling med i 24julehistorier.dk, der er en fortælle-julekalender. 23 danske fortællere deltager, her i blandt the grand old woman inden for fortælling: Vigga Bro. Kalenderen er lavet i samarbejde med Dansk Blindesamfund. Deres projektor, Grevinde Alexandra, fortalte den sidste historie. I 2015 var det undervisningsminister, Bertel Haarder, og jeg var igen inviteret til at deltage.

Jeg optræder jævnligt på fortællescenerne i København især hos Besttellers, som er Danmarks eneste faste fortællescene. Jeg er Besttellers-fortæller, noget man bliver “prikket” til. Her bliver der udelukkende fortalt moderne historier eller brugt moderne virkemidler. I de forgangne år er det blevet til deltagelse i både Lystløgneraften, Løgnhals, Story Slam, Story Jam og Story Fight Night, der er en nervepirrende dyst i improvisationsfortælling. De mange nye koncepter tiltrækker et bredt publikum. Jeg har delt scene med bl.a. Carsten Islington, Carl Qvist Møller og Henrik Strube.

I marts 2014 blev jeg valgt til formand for FIDA (Fortællere i Danmark). Vi arbejder på at udbrede kendskabet til mundtlig fortælling i Danmark. Foreningen er kun knap fire år gammel og vi har en fortællerskare, der både favner de professionelle og amatørerne. Der er tydelige tegn på, at storytelling er på vej frem i hele Danmark. Vi håber, at vi kan gøre det som standuppen gjorde i 90´erne, da de fik skabt en scene og en organisation. Vi oplever lige nu, at fortælling tiltrækker mange, der er blevet mætte af standup. Fortælling kan være afsindig morsom, men rummer også de rørende og de alvorlige historier. Der er noget på færde.

I de sidste par år er der dukket flere fortællefestivaler op: Words på Kronborg, Christianshavns Fortællefestival, Fanø Fortællefestival Vestjyllands Fortællefestival på Nørre Vosborg, Vikingeskibsmuseets Fortællefestival, Vordingborg Fortællefest og Internationale fortælledage til HCA festivals i Odense, hvor nogle af de største internationale fortællestjerner gæstede Danmark. I de sidste par år har jeg fortalt på Fanø Fortællefestival, Kronborg (Words) Fortællefestival, Fortællefestival Vestjylland og HCA festivals.

Jeg har indtil videre udgivet tre bøger for børn med udgangspunkt i mundtligt overleverede fortællinger fra de danske øer. Fortællinger om begravede skatte, hekse, varsler, underjordiske og hovedløse spøgelser. Serien om Rosa er udgivet ved forlaget Meloni. Jeg har været rundt på flere småøer for at researche. Dog ikke på Hjortø, men det kan være, at det kommer. Planen er i hvert fald, dels at få skrevet nogle flere bøger, men også at få udbredt kendskabet til øernes særlige kulturarv i gennem mundtlig fortælling. De danske øer er en sand skattekiste af historier

Til HCA festivals i august 2014 fortalte jeg Den lille Havfrue igen – i regnvejr. Men cabaret-teltet på Sortebrødre Torv i Odense var fyldt med tørskoede, unge mennesker, der var kommet for at lytte til fortællingen og professor Johs. Nørregaards (HCA centret ved Syddansk Universitet) tolkning af eventyret. Jeg ville gerne tilbyde noget for overbygningselever i folkeskolen, som var gratis for dem. Jeg har jo selv en fortid som folkeskolelærer og ved, at økonomien til de sjove ting er knap. Mit hjerte banker stadig for den danske folkeskole, men allermest for storytelling – og især for H. C. Andersen. Hans historier rammer både børn, unge og voksne med sine temaer om identitet og kærlighed. Flere af de unge sad da også med tårer i øjnene den formiddag i Odense, da den Lille Havfrue endnu engang blev forvandlet til skum på bølgerne.

Links:
www.storytale.dk
www.besttellers.dk
http://www.hcafestivals.dk/nyheder-2014/den-lille-havfrue-i-torvejrtv2Fyn Forskeren og fortælleren 2014
http://www.fyens.dk/kultur/Tommelise-fortalt-og-forklaret/artikel/2767198
Digital Storytelling
storytaledk på Facebook
Fortællere i Danmark

Jeg glæder mig til at fortælle for jer.

de bedste hilsner

Kari Brinch